In Nederland is er een groeiend tekort aan technici op de arbeidsmarkt. Veel sectoren in Nederland vragen aandacht voor dit nijpende tekort aan technisch geschoolde mensen. Dit tekort is echter het grootst in de bouw- en installatiesector. In een wereld die digitaliseert en robotiseert, zijn echte vakmensen nodig met een hart voor techniek, innovatie en duurzaamheid. De komende vier jaar is er in Nederland een tekort aan zo’n 15.000[1] vakmensen. Een tekort dat ondanks succesvolle trajecten uit het verleden en nieuwe samenwerkingsverbanden, steeds meer impact begint te krijgen op onze maatschappij én onze economie. Alliander wordt iedere dag geconfronteerd met een fors tekort aan technici. Om al het werk de komende jaren te verzetten heeft Alliander nu al 200 extra technici nodig.
[1] Bron: Maxime Verhagen, Bouwend Nederland.
In Nederland is er een groeiend tekort aan technici op de arbeidsmarkt. Veel sectoren in Nederland vragen aandacht voor dit nijpende tekort aan technisch geschoolde mensen. Dit tekort is echter het grootst in de bouw- en installatiesector. In een wereld die digitaliseert en robotiseert, zijn echte vakmensen nodig met een hart voor techniek, innovatie en duurzaamheid. De komende vier jaar is er in Nederland een tekort aan zo’n 15.000[1] vakmensen. Een tekort dat ondanks succesvolle trajecten uit het verleden en nieuwe samenwerkingsverbanden, steeds meer impact begint te krijgen op onze maatschappij én onze economie. Alliander wordt iedere dag geconfronteerd met een fors tekort aan technici. Om al het werk de komende jaren te verzetten heeft Alliander nu al 200 extra technici nodig.
Het tekort aan technici en de onbekendheid van de energiesector zijn voor Alliander aanleiding geweest om technici met speciaal ontwikkelde VR 360° films, kennis te laten maken met het netwerkbedrijf en de energiesector. Alliander recruitment is met het gebruik van VR één van de eerste bedrijven die VR/360 voor werving inzet. Initiatiefnemer Marnix de Groot: “Vanuit recruitment zijn we voortdurend bezig om mensen te vertellen en laten ervaren hoe mooi het is om bij Alliander te werken”. Elke dag houden de technici van Alliander het energienetwerk in de allerbeste staat. Ze leggen aan, ontwerpen, sluiten aan, bouwen, repareren of lossen op. “Maar niet iedereen ziet hoe machtig mooi ons werk is…. hoog in die mast, in dat middenstation, in de sleuf of achter de tekentafel” licht Roeland van Laer (Manager Recruitment) toe. Daarom heeft het bedrijf een VR experience ontwikkeld. Zes unieke 360 graden VR films over het werk van technici.
De VR films worden vanaf nu op diverse manieren ingezet voor de werving van technici. In januari ontvingen de 2.500 technici van Alliander thuis een VR bril om de films aan familie en vrienden te kunnen laten zien. Recruiters bieden sollicitanten voorafgaand aan een sollicitatiegesprek een kop koffie aan en laten hen via de VR films kennis maken met het bedrijf. Bezoekers op beurzen en events kijken rond in het werkveld van Alliander en ervaren direct hoe gaaf het werk is. Natuurlijk zijn de films ook te zien op social media en op de website van het bedrijf. Naast directe werving zal de VR experience ook worden ingezet om leerlingen van basisscholen en studenten te enthousiasmeren om te werken in de energiesector. “Middels deze en nog veel meer initiatieven doet Alliander er echt alles aan om technici te interesseren om te werken bij Alliander’ besluit Nicole Tollenaar (Directeur HRM).
Voor iedereen die kennis wil maken met monteur Menno, engineer Bas, technicus Bert, uitvoerder Neset en engineer Roy en wil zien wat ze dagelijks doen zijn de films te vinden op www.werkenbijalliander.com/vr360